Hitta dina kunder

finding_customersNär allting är fixat med ditt nya företag och det finns registrerat och du har en webbplats som visar det du har att sälja på ett bra sätt, är det dags att hitta lite kunder. Eller, så många kunder du bara kan. Detta är heller inte gjort i en handvändning, utan tar mycket tid och tålamod i anspråk.

Det första du bör göra är att kartlägga marknaden. Var finns dina kunder? Ålder, kön? Det viktigaste här är förstås att matcha din produkt eller tjänst mot rätt målgrupp. Här är det inte fel att utgå från sig själv; var handlar du någonstans och var letar du efter nya produkter? När du har identifierat dina kunder och var dessa finns, är det dags att fundera över marknadsföring. Hur ska du på bästa sätt (och så kostnadseffektivt som möjligt) nå ut till dina kunder?

Vi lever ju som bekant i en digital värld idag och i och med Internet så finns det enormt mycket mer möjligheter att nå ut än för 30 år sedan. Dessutom behöver inte marknadsföring längre vara en hög kostnadspost för företaget. Däremot bombarderas människor av reklam i alla dess former numera, så det gäller att synas i mängden och verkligen lyckas rikta sig mot de som kan tänkas vara intresserade. Detta kräver dessutom ett kontinuerligt och mycket aktivt arbete.

Till att börja med, skaffa en Facebook-sida och ett Instagram-konto till ditt företag. Genom dessa två sociala medier kan du marknadsföra företaget för en billig peng och du kan nå massor av människor på kort tid. Ett tips för att få potentiella kunder att hitta till dig snabbare, är att försöka få till samarbeten med bloggare och andra företag. Du kan exempelvis anordna så kallade Give Aways genom en populär bloggare, där du ger bort en vara i utbyte mot att man ska följa din Facebooksida. Tänk dessutom på att vara aktiv ofta på dina sidor.